dissabte, 23 de febrer del 2013

Oscars 2013: Les pel·lícules

Aix, com tinc abandonat aquest blog. Però aquest any estic tan contenta a nivell Oscar que escriuré quatre ratlles. I estic feliç perquè he aconseguit veure les nou nominades 10 dies abans de la nit dels Oscars. I és que sempre alguna s’estrenava just el cap de setmana mateix o fins i tot no s’estrenava. Això sí, he fet alguns grans combos del tipus Amor+ Django o La noche más oscura + The master en una tarda per arribar a temps.
A més tinc gairebé tancades totes les categories principals i tècniques. On m’he quedat malament és el tema documental (en veuré 2), en pel·lícula estrangera (n'he vist 1) i en curtmetratges no animació (aquests els he vist els cinc).
Molt especial és la categoria de millor actriu. Feia molts anys que no aconseguia fer el ple, perquè les nominacions majoritàriament eren sobre pel·lícules no massa bones que només aconseguien una nominació i quedaven descartades. Aquest any, les 5.
Faré ara un breu repàs d’opinió de cada pel·lícula i després les opcions ‘oscarils’ en cada categoria:

Millor pel·lícula
Amor (Amour): Per molts considerada obra mestra. Per mi una gran pel·lícula, crua com la vida mateixa, però que alhora desprèn el que diu el seu títol, AMOR. Amor amb totes les majúscules, amor tendre, amor rabiüt, amor desesperat, amor etern. Meravellosament interpretada ,el gran què és que si ella es mereix un Oscar, ell hauria de tenir la nominació. Això sí, una pel·li poc d’oscar, massa silencis, massa realitat.
Argo: Personalment, la meva favorita de l’any. En allò que diríem excel·lent RQP (relació qualitat-preu) en un restaurant, aquí li diríem excel·lent RGT (relació guió temps per explicar-ho). Dosi perfecta d’acció i tensió, gran muntatge i com sempre el Desplat fent bona feina.
Bestias del sur salvaje (Beasts of the southern wild): La pel·lícula més ‘indie’ de totes les nominades, una estranya barreja de terrible realitat amb fantasia, un món que sembla quedar-nos molt llunyà. Enamorada de la BSO (que no està nominada) i de la Quvenzhané que aguanta tota sola la pel·lícula. Reflexió sobre la supervivència i el pas cap a una vida adulta en un entorn que no és The road però poc se n'hi falta.
Django desencadenado (Django Unchained): Sé que faré mal quan ho digui però Django és per mi menys brillant que Inglorious bastards. Té grans moments (inclús gags com el del KKK) i un treball actoral excel·lent (per mi els 4 haurien d’estar nominats) però crec que una mica menys de metratge li hagués fet un gran bé per ser obra mestra. Com sempre els diàlegs són ‘canelita en rama’ i les escenes de #focllumdestrucció absolutament delirants, així com també la selecció musical.
Los miserables (Les misérables) : Sempre he estat fan de les pel·lícules musicals, especialment les clàssiques, però no ens confonguem, això no ho és, això és un musical de Broadway passat a pel·lícula. Vull dir, que només hi ha dues frases no cantades. No feu com un que conec que hi va anar pensant que era com Mama Mia. Ep! Però a mi em va emocionar, i molt. Excel·lents les grans escenes corals i gran descobriment Eddie Redmayne, que em pensava que era cantant professional enlloc d'actor.
La vida de Pi (Life of Pi): Aquesta és l’única que vaig veure abans dels Oscar i no en versió original (filla obliga). He llegit coses molt negatives però a mi em va agradar força. Això sí és una pel·lícula per gaudir de la seva potència visual i per això recomanava fervorosament anar al cinema Splau (el millor cinema a que hi ha actualment a l’àrea de Bcn). Podria ser una sorpresa, però el sr. Lee té més adeptes dels que ens pensem. Tot i la vessant místico-filosófica no deixa de ser una fàbula encantadora.
Lincoln: l’altre dia comentava amb en Jordi Torà (@jorditora) que ells a Kuu havien establert una categoria per a pel·lis com aquesta: mandra. I és que a mi també sempre m’ha fet mandra el cinema històric, però tocava veure-la. Com dir-ho? la història que s’hi explica em sembla apassionant. La lluita aferrissada i la renúncia a certs principis per un bé major em van provocar una analogia amb la situació actual de Catalunya (i no em pregunteu el perquè). A nivell fílmic tot i moments espectaculars com la votació final, m’ha tornat a sobrar metratge. Aquest any és la mania que tinc, el trobar el punt just on tallar.
El lado bueno de las cosas (Silver linings playbook): la pel·lícula que es ven com comèdia (?) és potser aquest el seu gran defecte, la idea d’acabar fent una comèdia romàntica. A mi la pel·lícula em va guanyar des del moment en què a la millor escena, la música de fons és Goodnight Moon (Shivaree)  però també és cert que em desconcerta molt que en molts moments la pel·lícula no trobi el punt on posicionar-se. [Mig spoiler]  Crec que el final feliç em va deixar un neguit perquè no tenia massa sentit. A personatges disfuncionals, final edulcorat no m'agrada.
La noche más oscura (Zero dark thirty): o quan la realitat supera la ficció. Per què et diuen que això va passar així, que sinó diries que el guionista s’ha passat tres pobles. S'ha parlat molt de si era una pel·lícula protortures però jo la veig més com una dramatització dels fets. A diferència de The hurt locker, li manca una mica de passió.