dimarts, 29 de desembre del 2009

Le penseur

L'altre dia la meva germana va penjar al Facebook una foto que s'havia fet amb 'Le penseur' de Rodin a Rambla Catalunya. Amb la meva, sempre retorçada, associació d'idees vaig anar a parar pensar en la seva altra obra 'Le baiser' i d'aquí a l'altre petó escultòric de Brancusi i encara més a la meitat de la carpeta que vaig dedicar al petó en l'art, en un dels cursos de la facultat. I tot i que encara la tinc, reprodueixo aquí les obres que hi vaig posar, esperant que me n'amplieu la sèrie.
En un costat hi havia l'aspecte fosc: una foto de Robert Smith, que tot i que no té res a veure amb un petó, els seus llavis malpintats de negre podien haver donat molt de si; una foto del meu amic Matute en una sessió que van fer en B&N dins d'una casa abandonada; tres retrats en B&N de la colla d'Andy Warhol i la portada del K7 amb el single Interlude cantat per Morrissey & Siouxie (i que jo vaig fer posar sí o sí al vídeo resum del casament)
En l'altre costat vaig fer una tria que es deixava, per exemple, 'Le baiser de l'Hotel de ville' de Doisneau. Una fotografia divina que per molts anys semblava robada a uns amants i que recentment es va descobrir preparada (sense que això li tregui ni un tros de bellesa). Però hi ha moltes obres i en aquell moment vaig agafar les que em van ser més fàcils de trobar (no és com ara que cercant una mica per internet pots trobar les coses més estranyes). Clar que també podia haver posat el petó de Times Square que anys després vaig emular al costat de l'escultura.
Hi havia dues obres de Rodin: Le Baiser i The eternal idol (aquesta pur erotisme)...
Rodin era en aquells moments el meu escultor preferit i encara ara està força amunt en el rànquing, però com a conjunt d'obra admiro ara de manera profunda Brancusi, ja que la primera vegada que vaig veure el seu 'Le Baiser' vaig entendre que mai ningú podria dir tant sobre l'amor amb tanta simplicitat i d'una forma tan meravellosa. Per mi explica l'amor com ha de ser, donant-ho tot però simple, sense complicacions. I tenir la sort de veure una exposició al Guggenheim de NY i veure-la en directe no va fer més que confirmar-ho.

Dins les esculptures no podia faltar el neoclassicisme d'Antonio Canova amb la bella 'Psique reanimada por el beso del amor', una història d'amor (Eros i Psique) tan dramàtica que només un petó expressat en aquest marbre pot salvar-la.

Però moltes vegades un petó acaba en alguna cosa més, així que no podia faltar el sexe del kamasutra en les meravelloses escultures en pedra dels temples de Khajuraho...
I dins la pintura, evidentment el meu petó preferit, 'Der Kuss' de Klimt, del qual només vaig poder posar una escena ampliada perquè sinó m'hagués ocupat tota la carpeta...
I una raresa, 'Le petit baiser' de Jean Dubuffet, una obra pictòrica d'un pintor-escultor molt més conegut per les escultures fantàstiques com la que podeu veure a la plaça del Chase Manhattan Bank de NY.
La tria, com tot el que s'ha de seleccionar, és imperfecta però en aquell temps, molt marcada per les possibilitats d'aconseguir certes imatges. I segur que per molts amics amb massa importància d'un tipus d'art que diuen no entendre, però l'art no s'ha d'entendre, s'ha de sentir, i no necessito que sigui figuratiu per entendre'l (tot i que aquí tot és figuratiu :-)
PD: Hauré de seguir parlant d'art, m'adono que em fa viure, que em permet emocionar-me, cosa que el cinema no aconsegueix darrerament.

8 comentaris:

david m ha dit...

Bona entrada per terminar l'any al blog...

M'ha fet gràcia això de la cançó "Interlude". Jo no la vaig conéixer en el seu moment però em va sorprendre molt quan la vaig escoltar fa uns anys (¿vuit?, ¿deu?...) en la primera recopilació que va treure el Morrissey (res a veure amb la de vinil de l'altre dia més centrada amb temes recents excepte els inevitables "Suedehead", "Every day is like Sunday" o "The more you ignored, the closer I get")

Per mi va ser la "joieta oculta" del CD i, a més, la versió llarga de quasi sis minuts transmet molt més l'esperit del tema amb la part instrumental final. Curiosament es tracta d'una adaptació de la música del compositor francés de bandes sonores George Delerue per la película "Interlude" (1968) aquí estrenada com "Interludio de amor"

Delerue es famós especialment per les seves partitures per les pelis de Truffaut ("Jules y Jim", "La noche americana", "El último metro"...) i va guanyar un Oscar per "Un pequeño romance" de 1978 y va estar nominat també amb títols com "Ana de los mil días" (film que recordo de petit i que narrava el curt període en el qual Ana Bolena era reina d'Anglaterra, uff, em sona això...:-)) de 1969 o "Agnes de Dios" (1985)

En definitiva bona matèria prima i també bona feina del Morrissey i la Siouxie en l'adaptació.

Potser un altre dia parlaré dels petons i l'art, je, je...

Feliç any!!!

Lluís ha dit...

Ei! Feliç 2010 a tothom!
Jo de escultura no m'entero,Siouxie no m'agrada però de Mozz potser en se més que de petons (ja, ja).Coincideixo en que Interlude però és una gran canço i s'havia d'haver inclós al Vauxhall and I del 94(el millor disc i la millor portada i contraportada de Morrissey sense discusió!!!).
En fin serafín...no se si esteu al cas que el susodicho va deixar l'escenari el passat novembre a Liverpool als 5 minuts de concert quan un torrat (que el devia confondre amb en P.Doherty) li va llençar una cervessa al cap.Genio,figura y estilazo: ho podeu veure a http://www.youtube.com/watch?v=JWe-YtSvs18
Un episodi més de divisme però aquest cop segurament justificat,I es que quan ens fem grans ja no estem per tonteries (menys "la iguana Pop", es clar)

Tot i aquest rotllo, a mi el que m'ha mogut a escriure és el tema (kitch) de les carpetes forrades, i un dubte que m'apareix:els universitaris d'avui encara es forren les carpetes? i si és així, amb què? Ja se que donant-me una volta per la facultat obtindria resposta, però es que la visita em produiria urticaria i a més és més senzill si algú de vosaltres m'ho resol.
Per cert,la meva primera carpeta (ho recordo perfectament) la vaig forrar el setembre de 1982: per un costat foto de la plantilla del Barça, per l'altre una de la selecció d'Italia campiona i una brutal de Tardelli celebrant el segon gol de la final...i el "aeronfix" arrugat, es clar.

Maida ha dit...

Ja està bé... us deixo una petita escletxa i us foteu a parlar del 'mancuniano', de cinema... tot menys opinar de les obres d'art penjades :-)
La veritat és que no sé si a hores d'ara les carpetes es forren... potser és que ja no es fan ni servir carpetes...
Què agrada a la gent de 18? A les noies em van dir que 'contar palitos' (si voleu més info parleu amb el Dani O.) però no crec que quedi massa bé penjar-ho a la carpeta... o sí?

david m ha dit...

Es veia venir aquesta reacció, je, je...

I es que penso que qualsevol comentari en el blog que faci referència, encara que sigui aïlladament i de rebot com és el cas, a la nostàlgia dels 80 i començaments dels 90 acaba generant una excusa per escriure al respecte...

Sembla que això sigui inevitable quan precisament la gràcia d'aquest blog és la diversitat dels temes tractats, però...

Que els Reis d'Orient siguin generosos aquesta nit.

Lluís ha dit...

"... tot menys opinar de les obres d'art penjades :-)"

MOMENTAZO UMBRAL de Maida:"He venido a hablar de mi libro" (en aquest cas, de "les obres d'art penjades")

:-)

"Rebajas, rebajas, la moda no baja, rebajas, rebajas, dinero a la caja,
Rebajas, rebajas, de enero y abril, se esfuman se esfuman los billetes de mil"
PACO CLAVEL

Maida ha dit...

espero ser una mica més atractiva que ell encara que tingui més o menys la mateixa mala llet :-)

Anònim ha dit...

Eps, si encara no és massa tard, jo vull afegir una coseta...d'art
La Maida ha tocat el meu punt feble amb Robert Doisneau, pero a mi sempre m'ha agrada més "Le baiser de l'Opera" http://www.easyart.fr/posters/Robert-Doisneau/Le-baiser-de-l%27Op%E9ra%2C-1950-50747.html
No sé si també està preparada pero la trobo més 'autèntica' i l'edifici de l'Opera de Paris és extraordinari.
BCN o BXL; sempre ens quedarà Paris...
GEMMA

Maida ha dit...

Mai no és tard per comentar en el blog... Ni tampoc per contestar :-)
No recordava aquesta foto però també és molt maca...
L'únic que jo no sóc molt parisina... sóc més londinenca... Però hi ha gustos per tot...